“Jag känner mig som en riktig kock!”

2021-08-11

”Jag känner mig som en riktig kock!” Så säger ett av de sommarlovslediga barn som deltagit på Munkedals kockfritids. För andra året i rad öppnas högstadieskolans hemkunskapskök upp för barn i åldern 6-10 år. Kockfritids är ett samarbetsprojekt mellan fritidsverksamheten och måltidsverksamheten. En pedagog och två kockar guidar de 10 barnen genom förmiddagens matlagning som resulterar i huvudrätt och efterrätt. Jonas Gustafsson en av kockarna berättar att han är imponerad över barnens engagemang och kunskapsnivå. – De är grymma!

Ingrid Rosell, en av de pedagoger som medverkat under de två veckor som kockfritids pågått berättar att det unika med kockfritids är att barnen får ta ansvar och hjälpa till med allt. Barnen får lov att använda vassa knivar och hantera varm mat men hela tiden finns det kockar och pedagoger som hjälper till. De växer i självförtroende och nyfikenheten och glädjen för mat ökar. Under veckan som kockfritids pågår lagas det inte bara två rätters varje dag utan det ingår även studiebesök hos de lokala producenterna. Exempelvis har barnen plockat tomater som de sedan serverat till lunchen. Och när barnen vet vad som finns i maten ökar aptiten – barn som annars inte äter fisk kan äta fyra bitar berättar Ingrid Rosell. Nyckeln till att få det att fungera är en samsyn kring kopplingen mellan skolresultat och bra mat och stöd från ledningen. Då kan initiativ som förenar de två verksamheterna skapas.

När Jonas Gustafsson och hans kollega designat menyn har de utgått från vad barn gillar men gjort det lite roligare, exempelvis har barnen lagat lasagne på hönsfärs med egengjord pasta, pankopanerat torsk och gjort pressgurka och som avslutning bakades det surdegspizza med riktiga pizzaspadar. Till efterrätt har de bland annat lagat bananpannkaka, dadelbollar med fruktsallad och glass med maränger gjorda på äggvitan som blev över från pastabaket. Matsvinnstänket finns med redan i planeringen.

Aktiviteterna har varit väldigt populära, några av barnen undrade vad de skulle göra när kockfritids var slut. Kanske uppstår det en jullovs-variant med fokus på julbordsrätterna…

Recept på kockfritids bananpannkaka

1 banan, två ägg och lite havregryn. Blanda ihop alla ingredienser och stek gyllene i lite matfett. Servera med färsk frukt, eller som på kockfritids med lite rabarberkompott.

Intervju med Jonas Gustafsson och Ingrid Rosell, kock och pedagog i Munkedals kommun

Varför ska man göra det här?

Det ger eleverna ett helhetsperspektiv på maten och ett miljötänk. Vi lär om närproducerad mat och låter eleverna prova på nya saker. Sport och idrott präglar sommarlovet för en del barn – detta är ett alternativ för de som vill göra något annat. Barnen involveras i matlagningen, utvecklas och tycker att mat är roligt. Kreativitet och självförtroende stärks och en fin gemenskap skapas när vi gör något tillsammans.

Vad är det som är unikt med kockfritids?

Att man får komma in i ett kök. Det är inte alla barn som får det. Vi tränar matte när vi räknar mängder i recepten. Det är ju en matlagningskurs i barnformat. Barnen får ta ansvar och hjälpa till med allt. Får hantera allt, men det är pedagoger och kockar som visar och stöttar.

Varför tror ni att det är så uppskattat?

Det är superkul. De vet vad som finns i maten -“Jag är ganska kräsen, men det här var gott”. De blir stolta när andra säger att det är gott.

Vilka fördelar ser ni för elever, pedagoger och kockar med att genomföra kockfritids?

Vi har lärt känna varandra bättre, kortare kommunikationskanaler vilket gör det enkelt att ringa och fråga. Ökad förståelse för hur de elever som har särskilda behov kan må bra. Barnen lär känna kockarna och de skapar en relation till köket, vilket i sin tur skapar en bättre matupplevelse.

Vad ska man tänka på om man vill starta kockfritids hos sig?

Planering! Bra att gå igenom basic hygienregler med barnen “Det som hamnar på golvet får man inte använda”.

Ingrid hälsar till alla där ute som är nyfikna på kockfritids att ni är varmt välkomna på studiebesök nästa år, eller våga prova själva!
Läs mer om Munkedals kockfritids i en tidigare publicerad artikel på MAT-tankens webbplats.

Kontakta oss

Ett fel inträffade när CAPTCHA-bilden skulle hämtas

Om Måltidsbloggen

Måltidsbloggen vänder sig till dig som arbetar med att utveckla de offentliga måltiderna och drivs av Livsmedelsverkets nationella kompetenscentrum för måltider i vård, skola och omsorg. Vi arbetar för att främja en hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion i offentlig sektor.

På Måltidsbloggen kan du följa vårt arbete, men också ta del av den kraft och kunskap som finns ute i landet!

Måltidsmodellen - ett helhetsperspektiv på hållbara måltider