Kan jag äta julbord när jag är gravid?

Självklart kan du äta julbord när du är gravid. Det allra mesta på julbordet är helt ok att äta, till exempel alla typer av sillinläggningar, julskinka, lutfisk, varma rätter och grönsaksrätter. Ge julen en bra start och fyll tallriken med så mycket grönt som möjligt.

Nyttigheter i massor

Den traditionella kålen är en av julbordets riktiga vinnare: grönkål, brysselkål och rödkål ger både färg, fibrer och viktiga vitaminer och mineraler. Många av vinterns frukter är dessutom riktigt C-vitaminrika – apelsiner, mandariner och clementiner.

Inlagd sill och laxrätter av olika slag innehåller nyttiga fetter och D-vitamin som kan vara särskilt bra så här års när solen inte visar sig så ofta. Även ägg innehåller D-vitamin och är dessutom är en bra källa till viktiga mineraler.

Nötter av olika slag är ett bra julgodis. De innehåller nyttigt, fleromättat fett.

Kolla detta extra noga

Det finns ändå några maträtter du bör vara extra uppmärksam på när du är gravid. Det är till exempel rökt eller gravad fisk, rökt eller torkat kött/korv, kalla röror, patéer och dessertostar.

  • Vakuumförpackad rökt och gravad fisk kan innehålla skadliga halter av bakterien listeria om de har kylförvarats längre än en vecka. Nyrökt och nygravad fisk, till exempel hemgravad, går däremot bra att äta.
  • Charkprodukter av olika slag som levereras skivade från tillverkare kan också innehålla skadliga halter av bakterien listeria om de har kylförvarats längre än en vecka. Om de skurits upp från hel bit precis innan servering går de däremot bra att äta.
  • Torkat, kallrökt och gravat kött, som parmaskinka och salami, kan innehålla parasiten toxoplasma, men risken är mycket liten. Om du gör eget julbord kan du frysa in köttet/parmaskinkan/salamin i tre dygn innan du äter den. Då dör eventuella parasiter.
  • Halvmjuka och mjuka mögel- och kittostar gjorda på både opastöriserad och pastöriserad mjölk kan i sällsynta fall innehålla skadliga halter av bakterien listeria. Hårdostar som man kan hyvla gjorda av opastöriserad eller pastöriserad mjölk går däremot bra att äta. Det gäller även bredbara färskostar i tråg och smältost på tub. All ost som har hettats upp, i till exempel gratäng eller sås, är också säker.
  • Det finns en liten risk att kalla röror och patéer innehåller listeria, särskilt om de har förvarats länge och för varmt. Om du gör eget julbord – välj färska produkter, undvik varor som närmar sig slutet av hållbarhetstiden. Frys in till senare om du inte ska äta maten direkt.
  • Strömmingslåda och rullader är populärt på julbordet, men tyvärr
    innehåller strömming/sill från Östersjön och Bottniska viken höga halter dioxin
    och PCB. Det finns även några andra fiskar som kan vara
    bra att inte äta för ofta. Du hittar mer information om dessa fiskar via länken nedan, Kostråd för gravida.
Senast granskad 2017-10-02