Njut av julmaten!

Julen är en av årets största mathögtider och många av julens rätter är kanske nyttigare än vad du tror.

Mitt under den mörkaste delen av året är det svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin. Därför kan du glädja dig åt att några av julbordets klassiker är rika på det viktiga D-vitaminet: rökt och gravad lax, goda sillinläggningar och ägg till exempel. Att laxen och sillen dessutom ger oss ett rejält tillskott av den viktiga fettsyran omega-3 är en extra bonus.

Många av vinterns frukter är riktigt C-vitaminrika – apelsiner, mandariner och clementiner. Men även den traditionella kålen är en av julbordets riktiga C-vitaminvinnare: grönkål, brysselkål och rödkål ger både färg, fibrer, kalcium och viktiga vitaminer.

Gottebordets nötter innehåller nyttigt, omättat fett, som många av oss behöver äta mer av. Det finns alltså en hel del bra mat på julbordet – men lägg gärna till ytterligare grönsaker och frukt, så mår du ännu bättre i mellandagarna.

Var rädd om maten!

Under julen lagar vi mycket mat. Tyvärr är det lätt att en del av den slängs bort. Vi äter ofta av samma mat i flera dagar. Det betyder att den flyttas mellan kylskåp och matbord flera gånger och ofta står framme länge. Planera mängden och ta hand om maten så minskar du svinnet – dessutom minskar du risken att bli magsjuk.

  • Ta inte fram mer mat till julbordet än vad du tror ska gå åt. Lägg upp lite i taget och fyll på efter hand.
  • Lägg inte upp för mycket på tallriken, ta hellre om. Man sparar inte gärna mat som blivit över på tallriken.
  • Kyl ner tillagad julmat som inte ska ätas med detsamma. Små mängder mat kan ställas i kylskåpet direkt, större mängder bör först kylas ner, till exempel i ett vattenbad eller utomhus kalla vinterdagar.
  • Frys in den mat du inte kommer att äta, då har du mat även efter nyår.

Ha en riktigt bra jul och njut av all den goda maten!

Senast granskad 2017-12-22