Drycker och alkohol

Att njuta av ett glas till maten då och då är inte farligt. Men att dricka alkohol eller söta drycker i för stora mängder är inte bra för oss.

Mer njutning än näring

Öl, vin och sprit, liksom läsk, saft, sport- och energidrycker är inget man dricker för hälsans skull. Alkohol bidrar med mycket kalorier, vissa alkoholhaltiga drycker även med socker, men minimalt med andra näringsämnen. Söta drycker innehåller mycket kalorier men ingen näring. Namnet ”sportdryck” kan låta bra men innehåller mest bara socker och lite salt, ämnen vi får i oss mer än tillräckligt av från maten.

Är vin nyttigt?

Vissa studier visar att medelålders och äldre som dricker små till måttliga mängder vin eller öl lever längre än de som inte dricker alls. Det beror då antagligen på att risken för hjärt- och kärlsjukdom minskar. Att dricka mycket ökar istället risken att dö i förtid. Det är svårt att studera hur alkohol påverkar hälsan, bland annat för att en del av de som inte dricker alkohol har slutat på grund av dålig hälsa.

Risk för sjukdom

Att få i sig de mängder läsk, saft, sport- och energidrycker som är vanliga i Sverige kan öka risken för typ 2-diabetes och karies. Mycket socker kan även påverka blodtryck och blodfetter negativt. Det bästa är att inte dricka de här dryckerna så ofta.

Om man dricker mycket alkohol kan det bidra till högt blodtryck. Redan måttliga mängder alkohol ökar risken för vissa typer av cancer, till exempel bröstcancer. Troligtvis ökar alkohol också risken för hjärt- och kärlsjukdom när man dricker mycket.

Energidrycker

Energidrycker är söta läskedrycker som i de flesta fall innehåller koffein, glukuronolakton, taurin och B-vitaminer.

Energidrycker, och olika ingredienser i dem, har utretts av experter i en rad länder och av Efsa, den europeiska livsmedelssäkerhetsmyndigheten, i flera omgångar. Dessa utvärderingar har inte visat att energidrycker är farliga för hälsan om man dricker dem i måttliga mängder.

Det finns dock forskning som visar att om man dricker energidrycker samtidigt med alkohol, kan koffeininnehållet i energidryckerna medföra att man blir mindre medveten om hur berusad man är.

Det förekommer energidrycker med mycket hög koffeinhalt. Vid stor konsumtion av sådana finns risk att råka ut för lätt eller medelsvår koffeinförgiftning.

Rekommendationer

Enligt näringsrekommendationerna ska inte mer än fem procent av de kalorier man får i sig komma från alkohol. Gravida, barn och ungdomar bör avstå från alkohol.

Alkohol är förstås en komplex fråga som inte bara handlar om kalorier och hälsoeffekter, utan om problem med beroende och missbruk. De frågorna ligger inte inom Livsmedelsverkets område. Läs mer om alkohol på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Senast granskad 2017-02-28