Ämnen i kosttillskott

Kreatin

Kreatin är ett ämne som finns naturligt i muskler och som hjälper till att omvandla lagrad energi till rörelseenergi. I människokroppen bildas runt 1-2 gram kreatin per dag genom matsmältning och ämnesomsättning. Överskott av kreatin omvandlas till kreatinin som utsöndras via njurarna.

Var finns kreatin?

Kreatin finns i kött och fisk, men säljs även som kosttillskott.

Hur mycket får vi i oss?

Via vår mat får vi i oss cirka 1-2 gram kreatin per dag. Man kan få i sig mycket mer om man tar kosttillskott som innehåller kreatin.

Är det farligt med kreatin?

EU:s vetenskapliga kommitté har bedömt att det förmodligen är riskfritt att få i sig upp till tre gram per dag, vilket är ungefär vad kroppen själv omsätter under ett dygn.

Med det vetenskapliga underlag som finns tillgängligt idag går det inte att säga om det är farligt eller inte med stora mängder av kreatin. Några frågor som kvarstår är

  • Hur påverkas njurfunktionen vid höga intag?
  • Vad händer i de vävnader där kreatin lagras?
  • Om någon som har ätit större mängder kreatin plötsligt slutar, hur påverkas då kroppens egen produktion av kreatin?

Gränsvärden

Det finns inga gränsvärden för kreatin i livsmedel.

Känsliga grupper

Personer med nedsatt njurfunktion.

Rekommendationer

Livsmedelsverkets rekommendation är att det är onödigt att ta kosttillskott som innehåller kreatin då det inte finns något uttalat behov eller några markant gynnsamma effekter av det. Man vet inte heller om det finns några eventuella biverkningar vid höga intag.

Ämnen i kosttillskott

Senast granskad 2017-08-24