Var fjärde restaurang och kafé lämnar fel information om allergena ingredienser

2023-02-07

I ett nationellt kontrollprojekt granskades den allergeninformation som gavs för totalt 4344 produkter hos 2172 restauranger och andra storhushåll. Fel allergeninformation lämnades för 17 procent av produkterna och totalt hos 25 procent av verksamheterna.

Den som är allergisk eller överkänslig mot vissa ingredienser ska kunna lita på att en restaurang kan ge rätt information om vad som finns i maten de serverar. I kontrollerna som genomfördes under 2022 gav var fjärde restaurang eller kafé fel information om allergener. Totalt ställdes frågor om 4344 produkter som säljs på 2172 restauranger, kaféer och andra storhushåll. Fel allergeninformation lämnades alltså för 17 procent av produkterna hos 25 procent av restaurangerna och kaféerna.

Kontrollerna genomfördes i 71 kommuner och samordnades av projektledaren Maria Svensson som är enhetschef för livsmedelskontrollen i Malmö stad.

- Att en allergiker så ofta riskerar få fel information på restauranger är mycket allvarligt då det kan leda till allergiska reaktioner. Restauranger och liknande verksamheter har en skyldighet att informera om allergena ingredienser i maten de serverar, säger Maria Svensson.

Vanligt med fel information om mjölk, ägg och gluten

Senap och selleri var de allergener som verksamheterna inte gav korrekt information om i flest fall, 223 respektive 171 fall. Fel information angående mjölk, ägg och gluten gavs i mer än 100 fall vardera. Fel information om jordnötter och nötter var mer ovanligt – där gavs fel information i 3 respektive 10 fall.

- Det är vanligt med allergi mot mjölk, ägg och vete i Sverige och reaktionerna mot dessa livsmedel kan bli lika allvarliga som allergiska reaktioner mot jordnötter eller nötter. Att information om dessa vanliga allergener missas så ofta innebär att risken för allvarliga reaktioner är särskilt stor, säger Ylva Sjögren Bolin, rådgivare på Livsmedelsverket. 

Regler om allergeninformation