Ny konsumentundersökning om matsvinn

2021-03-18

Under hösten genomfördes en webbenkät på uppdrag av Livsmedelsverket. Myndigheten vill veta mer om konsumenters inställning till matsvinn. Frågor ställdes om attityd ,kännedom och beteende i hemmet, vid inköp i butik, i resturangmiljö samt till följd av pandemin.

Idag lanseras Livsmedelverkets senaste konsumentundersökning om konsumenternas attityd, kunskap och beteende kring matsvinn. Ett tusental svenskar har svarat på en webbenkät. 

Majoriteten anser att matsvinn är ett stort miljöproblem som de har ett eget ansvar för. Samtidigt håller de med om att alla aktörer i livsmedelskedjan har ett ansvar. Det är tillsammans vi kan göra skillnad! 

Resultatet visar att de flesta vet att det kastas för mycket mat, men det räcker inte för att minska svinnet. Fler behöver lita på sina sinnen, våga äta matrester som stått fler än några dagar i kylskåpet och förstå skillnaden mellan olika datummärkningar.

Några av resultaten 

  • Cirka 4 av 10 har runt 4 grader i kylskåpet. Det är den temperatur som Livsmedelsverket rekommenderar för att kylvaror ska hålla längre.
  • 8 av 10 förstår vad bäst före-datum på ett livsmedel innebär. Det betyder att en majoritet vetatt det oftast går att äta livsmedel efter passerat datum.
  • Endast 3 av 10 förstår innebörden av sista förbrukningsdag. Det är en datummärkning som handlar om säkerhet,livsmedel ska inte ätas efter passerat datum.
  • 5 av 10 planerar sina måltider i förväg. Planering av måltider är ett viktigt steg för minskat matsvinn.

Ytterligare frågor där konsumenten kan påverka matsvinnet

  • matsvinn på restaurang, kring den mat som slängs från tallriken (tallrikssvinn). 
  • kring hur konsumenten tänker om frukt och grönsaker har lite "skönnhetsfel". 
  • Covid 19 och matsvinn i hemmet. 

 

.