Att märka med Nyckelhålet

Ät som vanligt - Fast lite bättre

Genom att märka dina produkter med Nyckelhålet gör du det enklare för konsumenter att välja nyttigare mat. Här kan du läsa mer om hur det går till.

En etablerad, oberoende och vetenskapligt grundad märkning

Nyckelhålet har funnits i över 30 år och mer än 95 procent av Sveriges befolkning känner igen märket. Kriterierna för vad som krävs för att en produkt ska få märkas med Nyckelhålet bygger på de nordiska näringsrekommendationerna, som i sin tur baseras på den samlade vetenskapliga forskningen om mat och hälsa.

Nyckelhålet ägs av Livsmedelsverket i Sverige men finns numera också i Danmark, Norge och Island. Länderna samarbetar kring kriterierna för vilka produkter som får märkas. Innan kriterierna antas skickas de ut på remiss så att företag, branschorganisationer med flera kan kommentera förslagen.

Frivilligt och kostnadsfritt

Det är frivilligt att använda Nyckelhålet, men genom att märka dina produkter bidrar du till att konsumenter lättare hittar de hälsosammare alternativen i butikshyllan. Det är också kostnadsfritt och du behöver inte anmäla att du använder märket. Men när du som livsmedelsproducent märker dina produkter med Nyckelhålet ansvarar du för att följa kriterierna. Kontrollen av märkningen görs i första hand av den kommunala miljö- och hälsoskyddsnämnden, det vill säga i samband med den ordinarie kontrollen.

Så går det till att märka produkter med Nyckelhålet

För att ett livsmedel ska får märkas med Nyckelhålet ska produkten uppfylla kriterierna för produktgruppen. Beroende på vilken livsmedelsgrupp det är finns det krav på fiberhalt och fullkornshalt, fettmängd och fettkvalitet och på hur mycket socker och salt livsmedlet får innehålla.

Nyckelhålsmärkning kan användas för 33 olika livsmedelsgrupper, fördelade på 11 kategorier. Eftersom olika livsmedelsgrupper innehåller olika sorters näring och i olika mängd skiljer sig kraven åt för varje grupp – bröd jämförs till exempel med bröd och korv med korv. Det betyder att ett bröd märkt med Nyckelhålet är ett nyttigare alternativ jämfört med andra bröd.

För att se vad som gäller för just dina produkter, läs mer i föreskrifterna nedan, under rubriken ”Kriterier för olika livsmedelsgrupper”.

När kan Nyckelhålet användas?

Märkning med Nyckelhålet kan i dag användas i följande sammanhang förutsatt att kriterierna är uppfyllda

  • På färdigförpackade livsmedel i 33 olika livsmedelsgrupper.
  • Oförpackade obearbetade grönsaker.
  • Oförpackad frukt och bär.
  • Oförpackat mjukt och hårt bröd.
  • Oförpackad ost och vegetabiliska alternativ.
  • Oförpackade fiskeriprodukter och levande musslor.
  • Oförpackat obearbetat kött.
  • På receptblad för maträtter riktade till konsumenter. Speciella avtal skrivs då mellan Livsmedelsverket och berörda parter, till exempel butikskedjor.

Kriterier för olika livsmedelsgrupper

Innan du kan märka din produkt med Nyckelhålet behöver du läsa igenom kriterierna som gäller för just den livsmedelsgruppen. Ibland kan recept behöva justeras för att uppfylla kriterierna.

Fördjupad information om regelverket

Under 2019 har Livsmedelsverket utvecklat ett nytt kommunikationskoncept för Nyckelhålet, "Byt inte liv". Tanken med konceptet är att i kommunikationen med konsumenter lyfta fram att det inte behöver vara så svårt att leva lite mer hälsosamt, att man inte behöver ställa om hela livet för att äta lite bättre. Det räcker att byta sina favoritprodukter till Nyckelhålsmärkta. "Byt inte liv" har tagits fram i dialog med branschorganisationerna inom livsmedelsindustrin och dagligvaruhandeln. Tanken är att företagen så småningom också ska kunna använda "Byt inte liv" i sin kommunikation och marknadsföring kring Nyckelhålet.

Livsmedelsverket räknar med att under de närmaste åren göra årliga kommunikationssatsningar utifrån konceptet "Byt inte liv". Vill du ta del av konceptet, kontakta Livsmedelsverkets kommunikationsavdelning.

Senast granskad 2020-12-30