Söksida

Sökresultat

Hittade 315 träffar på ""

  • Hormonstörande ämnen

    Det är viktigt att så lite hormonstörande ämnen som möjligt hamnar i maten. Det går inte att helt undvika skadliga ämnen i maten eftersom de finns både i jorden, vattnet och i luften. Därför arbetar
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2020-10-13
  • Läkemedelsrester

    När djur varit sjuka och behandlats med läkemedel kan det finnas kvar små rester av läkemedlet i livsmedel som till exempel kött, mjölk och ägg. Livsmedelsverkets kontroll visar att mängderna i de
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2020-06-26
  • Aromer och enzymer

    Aromer och enzymer Varken aromer eller enzymer räknas som tillsatser. För dem gäller därför inte samma regler som för tillsatser och de har inga E-nummer. Aromer tillsätts livsmedel för att ge
    Sida - E-nummer - Senast granskad 2020-09-02
  • Vad betyder datummärkningen?

    Mat blir inte farlig efter bäst före-datum om den har förvarats rätt. Ett enkelt sätt att minska svinnet är därför att först titta, lukta och smaka på maten. Våga lita på dina sinnen – om maten
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-03-17
  • Näringsvärde

    Näringsvärde Näringsdeklarationen beskriver livsmedlets innehåll av energi och näringsämnen, exempelvis fett, protein och kolhydrater. Näringsdeklarationen behöver inte alltid finnas med, men är
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2020-09-30
  • Ursprungsmärkning

    Ursprungsmärkning Vissa livsmedel ska alltid ursprungsmärkas. Det gäller fisk, nötkött, gris, lamm, get, fågel och även honung, frukt, grönsaker med mera. För andra livsmedel ska ursprung bara anges
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2020-11-05
  • Vikt och volym

    Hur mycket finns i förpackningen? På färdigförpackade livsmedel ska finnas en uppgift om nettokvantitet. Livsmedel ska märkas med den vikt/volym det hade vid förpackningstillfället. Vikten av själva
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2020-09-02
  • Vilseledande märkning

    Vilseledande märkning Det finns regler som säger att märkningen inte får vilseleda konsumenten. Reglerna innebär att det inte räcker med att en uppgift är sann. Den får inte heller vara sådan att
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2020-09-02
  • Skyddade beteckningar

    Inom EU finns det skyddade namn, eller beteckningar, för vissa speciella livsmedel. Beteckningarna heter skyddad ursprungsbeteckning, skyddad geografisk beteckning och garanterad traditionell
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-01-18
  • Animaliska tillsatser

    Om du vill veta vilka tillsatser som kan ha animaliskt ursprung - bocka i boxen "Kan tillverkas av animaliska råvaror" i E-nummersöket i menyn. Många tillsatser som kan tillverkas av animaliska
    Sida - E-nummer - Senast granskad 2020-08-18
  • Konserveringsmedel

    Mat som inte konserveras på något sätt och som förvaras under längre tid blir till slut förstörd av bakterier, jästsvampar eller mögel. Därför finns det metoder för att kunna bevara mat som man inte
    Sida - E-nummer - Senast granskad 2021-02-10
  • Protein

    Protein brukar kallas för kroppens byggstenar. Det behövs bland annat för att bygga upp celler och för att bilda enzymer och hormoner. Många är rädda att inte få i sig tillräckligt mycket protein.
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-03-18
  • Drycker och alkohol

    Vatten är den allra bästa törstsläckaren och måltidsdrycken, men ibland kan det vara trevligt med något annat i glaset. Men att dricka alkohol eller söta drycker i för stora mängder är inte bra för
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-03-12
  • Fisk och skaldjur

    Fisk är så nyttigt att det är bra att äta två till tre gånger i veckan. Bland annat innehåller det mycket av näringsämnen som är svårt att få tillräckligt av. Njut av magra, medelfeta och feta fiskar
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-03-24
  • Kött, kyckling och ägg

    Rikt på protein, snålt på fett och bra för hälsan? Ja, men ät inte för mycket. Håll dig till högst 500 gram rött kött och chark i veckan. För både hälsans och miljöns skull. Du behöver inte räkna in
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-02-12
  • Spannmål, potatis, ris och kassava

    Spannmål i olika former är bra för både miljö och människa. Allra bäst för hälsan är att välja fullkorn. Då finns alla nyttiga vitaminer och mineraler kvar och du får mer av de viktiga fibrerna. Vad
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2020-10-21
  • Smör, margarin och matolja

    Vilket fett är egentligen rätt fett? En tumregel är att välja flytande fett, som olja eller flytande matfett när du bakar och lagar mat. På smörgåsen är det bra att använda Nyckelhålsmärkta varianter
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2020-08-24
  • Linfrön

    Linfrö är fröer från växten lin. De är små och platta och rika på fibrer och omega-3. Men att äta mycket linfrön kan innebära en risk för förgiftning eftersom linfrön också innehåller ämnen som kan
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-02-25
  • Ägg - mycket näring i praktisk förpackning

    Ägg är en märkvärdig produkt på många sätt – i sin egen praktiska förpackning, fullproppad med nyttigheter och med en hel berättelse på skalet. Ägg är fullmatade med protein och andra nyttigheter.
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-03-23
  • Lektiner i baljväxter

    Baljväxter innehåller många nyttiga ämnen och påverkar dessutom klimatet förhållandevis lite – i synnerhet när de ersätter kött på tallriken. De innehåller dock även lektiner. Lektiner kan orsaka
    Sida - Livsmedel och innehåll - Senast granskad 2021-01-13