Cyanogena glykosider och vätecyanid - linfrö

Många äter linfrön för att hålla igång magen. Men att äta för mycket är inte bra. Fröna innehåller ämnen som kan bilda vätecyanid. En till två matskedar hela linfrön per dag är ok men ät inte krossade linfrön.

Linfrö innehåller ämnen som kan ge upphov till vätecyanid. I dagligt tal kallas vätecyanid ibland för blåsyra. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga symptom vid för alltför höga doser. Den mängd vätecyanid som kan frigöras vid den vanligaste användningen av hela linfrö, en till två matskedar per dag, anses riskfri.

Hela eller krossade linfrön

Linfrön bildar ett slem som gör att maten passerar lättare genom tarmarna. Hela linfrön passerar genom kroppen utan att så mycket cyanid bildas. När de är krossade eller malda blir innehållet i fröna mer tillgängligt för kroppen. Detta kan öka risken för att drabbas av negativa hälsoeffekter.

Vi har ännu inte tillräckligt med kunskap för säga hur mycket krossade linfrön man kan äta utan risk för att skada hälsan. Därför är vårt råd att inte äta krossade linfrön.

Tillagning

Linfrön används också i matlagning. Om krossade linfrön upphettas som till exempel vid bakning eller tillagning i mikrovågsugn kan halten vätecyanid minska. Hur mycket är svårt att säga eftersom olika studier av tillagningsmetoder har gett olika resultat.

Linfröolja

Linfrön innehåller mycket omega-3-fett. Eftersom de cyanogena glykosiderna liksom vätecyanid är vattenlösliga och inte fettlösliga är halten av vätecyanid sannolikt låg i linfröolja.

Dela sidan
Senast granskad 2015-08-27