Vitaminer och antioxidanter

Vitamin C

Paprika

Vitamin C, askorbinsyra, fungerar som antioxidant och behövs bland annat för att bygga upp kroppens brosk- och benvävnad. Det underlättar även upptaget av järn från maten.

Hur får vi i oss vitamin C?

Vitamin C finns i de flesta grönsaker, bär och framförallt citrusfrukter. En vuxen person får till exempel i sig dagsbehovet genom att äta någon av följande saker:

  • En stor apelsin
  • En halv paprika
  • Ett hekto broccoli

Vitamin C är värmekänsligt. Om mat hålls varm länge eller värms upp upprepade gånger minskar mängden vitamin C i maten.

Vitamin C i formen askorbinsyra, E300, är en vanlig tillsats i livsmedel eftersom den fungerar som antioxidant. 

Brist på vitamin C

Det är i dag ovanligt med brist på vitamin C i Sverige. Lindrig brist kan ge trötthet, svaghet och irritation. Allvarlig brist kan i sällsynta fall ge skörbjugg, en sjukdom med symtom som inflammationer i tandköttet, försämrad sårläkning och infektionskänslighet.

Hur mycket vitamin C behöver vi?

Behovet av vitamin C varierar med bland annat ålder och kön. Det rekommenderade dagliga intaget är:

Kön/Grupp/ÅlderRekommenderat dagligt intag milligram
Spädbarn 6-11 månader 20
Spädbarn 12-23 månader 25
Barn 2-5 år 30
Barn 6-9 år 40
Barn 10-13 år 50
Vuxna 75
Gravida 85
Ammande 100

I livsmedelsdatabasen - sök näringsinnehåll visas vitamin C som summan av askorbinsyra och dehydroaskorbinsyra.

Källor

 

 

Dela sidan

Vitaminer och antioxidanter

Senast granskad 2015-01-30