Smör, margarin och matolja

Vilket fett är egentligen rätt fett? En tumregel är att välja flytande fett, som olja eller flytande matfett när du bakar och lagar mat. På smörgåsen är det bra att använda Nyckelhålsmärkta varianter som innehåller mycket nyttigt fett.

Energi, vitaminer och fettsyror

Matfett är vår viktigaste fettkälla och står för cirka en sjättedel av det fett vi äter. Med matfett menas smör, margarin, matfettsblandningar och olika slags matoljor. Det ger oss energi, de fettlösliga vitaminerna A, D och E och vissa livsnödvändiga fettsyror.

De vanligaste fettsorterna vi äter är:

  • Rapsolja –vi äter det som det är och det ingår i till exempel margarin och matfettsblandningar som Bregott.
  • Smör – vi äter det som det är och det ingår i matfettsblandningar som Bregott.
  • Palmolja – ingår i vissa margarin, kex och mycket annat.

Bra att byta fett

Man skiljer mellan mättat, enkelomättat och fleromättat fett, som finns i matolja och bordsmargarin. Att ersätta en del av det mättade fettet i maten med fleromättat fett kan bidra till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdom.

Margarin och matfettsblandningar med lägre fetthalt är berikade med vitamin A och D. Matolja och bordsmargariner är dessutom bra källor till vitamin E som bland annat är ett naturligt skydd mot fria radikaler i kropppen.

Tillsatser och härdat fett

Margarin är lite förenklat en blandning av olja och vatten eller mjölk. För att oljan ska bli bredbar och blanda sig med övriga ingredienser behövs tillsatser. Alla tillsatser som används i Sverige är kontrollerade och godkända. Du behöver inte välja bort margarin av rädsla för tillsatser.

När man framställer margarin använder man ibland härdade vegetabiliska fetter. När fettet härdas fullt ut omvandlas omättade fettsyror till mättade. Om härdningen är ofullständig bildas transfettsyror.

Numer innehåller margarin i princip inget industriellt bildat transfett. I smör och matfettsblandningar som innehåller smör kan det finnas upp till 2-3 gram transfett per 100 gram.

Kokosfett

Tropiska växtfetter som till exempel palmolja och kokosolja innehåller en stor andel mättade fettsyror. Det påstås ibland att just de mättade fettsyror som ingår i kokosfett skulle vara bra för hälsan. Det finns inte stöd för att det skulle vara mer hälsosamt att äta kokosfett än annat mättat fett. Eftersom kokosfett och kokosolja innehåller över 90 procent mättade fettsyror kan det lätt bidra till en för hög andel mättat fett.

Råd för hälsan

Välj Nyckelhålsmärkta matfetter på smörgåsen. De innehåller mer fleromättat och mindre mättat fett, och begränsat med salt.

Använd i första hand matolja eller flytande matfett när du lagar mat. Fast matfett måste innehålla en viss mängd mättat fett för att få hård konsistens. Ju fastare fettet är i kylskåpstemperatur desto större är andelen mättat fett.

Senast granskad 2016-05-18